Budgeten har hängt med länge och är för många årets viktigaste strategiska övning där alla skall enas om bästa vägen framåt.
Syftet med budgeten är att agera kontrollinstrument och använda den som referenspunkt för vad som är ett bra och dåligt utfall. På ytan är fokus stort på kostnaderna och den finansiella sidan av framtiden medan det underliggande syftet är mer verksamhetsnära. Vilka kunder, marknader, produkter och tjänster skall ta dig framåt och vilka kostnader och investeringar medför det? Vem skall uppnå vad, när och med vilken morot?
Arbetet drar ofta ut på tiden och kräver sitt fulla fokus från den som driver processen. Mallar skall preppas och siffror hämtas, konsolideras och verifieras. De flesta bolag gör fortfarande budgeten längst ut i organisationen med Excel medan det börjar bli allt mer vanligt att det centrala arbetet görs med ett dedikerat budgetverktyg.
Arbetet är vindlande och går fram och tillbaka i organisationen. De bolag som är duktiga gör jobbet på 6 veckor medan det inte är ovanligt för andra att hålla på i 3-4 månader.
Äntligen - kvarnen har malt klart! Arbetet landar slutligen i siffror som alla på pappret står bakom. Budgeten blir ett bakåtblickande styrinstrument och ligger fastfrusen tills processen startar om igen nästa år.